Monday, June 7, 2010

Juuni algus aias

Eelmise aasta erinevatest lillevahetusest rändas mu aeda palju ilusaid lilli, enam vähem peaks teadma, mille ja kuhu istutasin, kuid siiski pean tõdema, et üllatusi tuleb ikka. Kõige viimasena rajatud iirisepeenras, kuhu sügisel sai istutatud lisaks iiristele ka teistest peenardest päikest tahtvad kivikataimla taimede nn beebitaimed - mul on nüüd ilus rida erinevaid padjandflokse (liigid ja sordid erinevad - nüüdseks neid erinevaid madalaid kokku juba üle 10). Flokside vahel üks armeenia mailane, mis nüüdseks oma õitsemise juba lõpetas, kuid täisõies oli päris ilus. Huvitav, kas seda peaks pärast õitsemist natuke tagasi ka lõikama?? Ema surkas ühte peenra serva väikese tuti roomava maavitsa kollaselehist sorti, mis seal täispäikeses ikka imekaunis kollane on. Karini aias poolvarjus pole tal pooltki seda värvust. Kuid tundub, et eelmisel aastal saadud incarvillea pojakesed talve üle ei elanud - pole ühtegi lehte tärganud. Kuid minu flokside peenrajupi otsas on kaks täiesti tundmatud padjandtaime, mille päritolu ma isegi arvata ei oska - ma isegi ei mäleta, kust ma need sinna peenrasse istutasin ja mingil põhjusel ei ole kuskil mul ka ühtegi kirjet, mis need olla võiks. Üks on selge, mõlemal on valged õied. Praegu siin blogi postitust kirjutades, mõtlen, et üks neist tundmatutest võiks olla muutliku kuldkanni valgeõieline isend - aga mul pole märget, et ma seda kelleltki oleks saanud. Aga paistab, ma ei saanud raegu pilti teha, sest tal alles 1 õis lahti. Teist kaunitari ma alles ootan - õie kuju on päris huvitav ja õisi tulemas väga palju. Nende väikeste servade järgi, mis lahti on, võiks tegu olla mingi ibeerise laadse lillega.
Huvitav, mul on tänavu aias erakordselt palju just valgeõielisi lilli, eriti uute seas: basiilikulehine seebilill, roomav leeklill, padjandfloks "Calvides white" on kohe eriti uhke, õitsema läksid ka Mart Lepa käest sügisese vahetuse korras saadud jaanihüatsindid, suur hulk ilusaid õrnu valgeid õisi ja minu õnneks nende seas ka üks sinine - ma pean ta kuidagi sealt teiste vahelt välja saama ja eraldi istutama.
Tänavu on ka juba iiriseid loota - õitses juba Tindi vana maja juurest saadud lilla varane madal, ja päris mitu õievart on püsti ka teistel. Griša juures õitseb maja ees Coronation. Ema ütles, et Rakveres on ploomide vahe Goldfackelit täis.
Uuesauna liivaaugus näitab oma esimest õit ka Tindilt päästetud pojeng - igal juhul on see varane täidisõieline punane - eks paistab, kas seal juurikate seas seda imelikku roosat ka oli.
Ema sai Viivi Marguse ema käest(vist) pihutäie gladiooli ja ühe tulbisibula, mida oli Hollandis paraadil loobitud. Gladioolid said iirise peenra otsa maha ja see üks tulbike sai vaatamata valele istutusajale siiski ka sinna peenrasse pandud, kust incarvillea pojad välja läksid.
Nelkide seemnekülv on ilusti tärganud, nüüd vaja neile vaid kuskile peenar teha.

No comments:

Post a Comment